Boule De Suif (Bulgăre De Seu), 1880
... dragostea legală se poartă totdeauna de sus cu sora ei liberă.
(Bulgăre De Seu, Guy de Maupassant, Editura De Stat Pentru Literatură Și Artă, 1960)
.....
La Folle (Nebuna), 1882
Când moartea a intrat o dată într-o casă, aproape totdeauna se întoarce foarte curând, ca și când ar cunoaște ușa.
(Bulgăre De Seu, Guy de Maupassant, Editura De Stat Pentru Literatură Și Artă, 1960)
.....
Le Bonheur (Fericirea), 1884
... m-am așezat în fața porții, cu inima strânsă de melancolia peisajului mohorât, de amărăciunea de care e cuprins uneori călătorul într-o seară tristă, într-un ținut pustiu, când pare că totul e pe sfârșite, și viața și universul. Vezi dintr-o dată mizeria îngrozitoare a existenței, singurătatea tuturor, nimicnicia a tot și neagra izolare a inimii, care se leagănă și se înșală ea însăși visând până la moarte.
(Bulgăre De Seu, Guy de Maupassant, Editura De Stat Pentru Literatură Și Artă, 1960)
.....
Mademoiselle Perle (Domnișoara Perle), 1886
Întregul ei chip era fin și discret, unul dintre acele chipuri care se sting fără să se fi uzat sau veștejit de marile emoții ale vieții.
Puțin congestionat, cu glasul înăbușit, vorbea acum pentru el însuși, pierdut în amintiri, colindând încet printre lucruri și întâmplări vechi care se trezeau în mintea lui, așa cum te plimbi în grădina bătrână a familiei, grădină în care ai fost crescut și în care fiecare copac, fiecare potecă, fiecare plantă, ilicii ascuțiți, laurii care miros bine, tisele a căror bobițe roșii și grase se fărâmă între degete fac să-ți răsară la fiecare pas o întâmplare măruntă din viața ta trecută, una dintre acele întâmplări neînsemnate și încântătoare care alcătuiesc însăși urzeala existenței.
... îmi venea pe buze o nevoie, o nevoie mistuitoare s-o întreb, să aflu dacă și ea îl iubise. Dacă îndurase și ea, ca și el, acea lungă suferință tainică, ascuțită, care nu se vede, care nu se știe, care nu se ghicește, dar care răbufnește noaptea, în singurătatea odăii întunecate. O priveam, îi vedea inima bătând sub bluza de dantelă, și mă întrebam dacă ființa asta dulce și nevinovată gemuse în fiecare seară, înfundată în perna umedă, și hohotise, cu trupul zguduit de suspine, în căldura patului arzător.
Poate că într-o seară din primăvara viitoare, emoționați de o rază de lună căzută în iarbă, la picioarele lor, printre ramuri, își vor prinde și-și vor strânge mâna în amintirea acestei lungi suferințe înăbușite și crude. Și poate că această strângere de mână scurtă va face să le treacă prin vine o fărâmă din acea înfiorare pe care n-o cunoscuseră, și le va da, acestor morți înviați pentru o clipă, senzația iute și dumnezeiască a beției, a nebuniei care le dă îndrăgostiților mai multă fericire într-o singură tresărire, decât pot culege toți ceilalți oameni într-o viață întreagă.
(Bulgăre De Seu, Guy de Maupassant, Editura De Stat Pentru Literatură Și Artă, 1960)
.....
Lui? (El?), 1883
Dragă prietene, nu pricepi nimic din toate astea? - te înțeleg. Crezi c-am înnebunit? Poate că sunt un pic nebun, dar nu din motivele pe care le presupui tu.
Ei, da. Mă căsătoresc. Asta e.
Și totuși ideile și convingerile mele nu s-au schimbat. Consider împreunarea legală o prostie. Sunt sigur că opt soți din zece sunt încornorați. Au ce merită, căci au comis imbecilitatea de a-și încătușa viața, de a renunța la dragostea liberă, singurul lucru vesel și bun pe lume, de a reteza aripa fanteziei ce ne împinge fără-ncetare spre toate femeile etc. etc. Mai mult ca oricând, mă simt incapabil de a iubi o femeie, pentru că le voi iubi mereu, prea mult, pe toate celelalte. Aș vrea să am o mie de brațe, o mie de buze și o mie de temperamente, pentru a putea îmbrățișa, în aceeași clipă, o armată întreagă de astfel de creaturi fermecătoare și lipsite de importanță.
Și totuși mă-nsor.
Adaug că n-o cunosc pe soția mea de mâine. Am văzut-o doar de vreo patru sau cinci ori. Știu că nu-mi displace; mi-e de ajuns pentru ce vreau să fac. Este mică, blondă și grăsună. Poimâine, voi dori cu patimă o femeie înaltă, brunetă și subțire.
... Aparține, ce să mai vorbim, acelei categorii de tinere de treabă din "rândul cărora e-o fericire să-ți alegi nevastă" până-n ziua-n care descoperi că le preferi tocmai pe toate celelalte și cel mai puțin pe cea aleasă.
Atunci de mă mai însor, ai să mă-ntrebi.
Abia de-ndrăznesc să-ți mărturisesc ciudatul și incredibilul motiv ce mă-mpinge la acest act nesăbuit.
Mă-nsor ca să nu fiu singur!
Nu știu cum să spun asta, cum să mă fac înțeles. O să-ți fie milă de mine, o să mă disprețuiești, într-atât de cumplită este starea mea sufletească.
Nu mai vreau să fiu singur, noaptea. Vreau să simt o ființă în preajma mea, o ființă în stare să vorbească, să spună ceva, nu contează ce.
Vreau să-i pot curma somnul; să-i pun brusc o întrebare oarecare, o întrebare idioată, pentru a auzi o voce, pentru a-mi simți casa locuită, pentru a simți un suflet treaz, un raționament în lucru, pentru a vedea, aprinzându-mi brusc lumânarea, o figură omenească alături de mine... pentru că... pentru că... (nu-ndrăznesc să mărturisesc această rușine...) pentru că mi-e frică, de unul singur.
Uf! nu mă-nțelegi încă.
Nu mi-e frică de-un pericol. Dacă ar intra vreun bărbat, l-aș omorî fără să tresar. Nu mă tem de stafii; nu cred în supranatural. Nu mi-e frică de cei morți; cred în pieirea definitivă a fiecărei ființe care moare.
Atunci!... ei, da. Atunci!.. Ei bine! mi-e frică de mine! mi-e frică de frică; frică de spasmele spiritului meu care înnebunește de frică, frică de această senzație oribilă a terorii de nedeslușit.
N-ai decât să râzi, dacă vrei. Dar este groaznică, incurabilă. Mi-e frică de pereți, de mobile, de obiectele familiare care prind viață, în ochii mei, un soi de viață animală. Mi-e frică mai ales de tulburarea oribilă a gândirii mele, a judecății care-mi scapă răvășită, risipită de o misterioasă și nevăzută angoasă.
Simt, mai întâi, o vagă neliniște ce mi se strecoară-n suflet și face să-mi alerge un fior pe sub piele. Mă uit în jurul meu. Nimic! Și aș vrea ceva! Ce anume? Ceva cu putință de înțeles. Fiindcă mi-e frică doar pentru că nu-mi înțeleg frica.
Vorbesc! mi-e frică de vocea mea. Merg! mi-e frică de necunoscutul de după ușă, din dosul perdelelor, din dulap, de sub pat. Și totuși știu că nu este nimic, nicăieri.
Mă răsucesc brusc pentru că mi-e frică de ceea ce este în spatele meu, cu toate că nu este nimic, iar eu știu asta.
Mă agit, simt cum îmi crește spaima; și mă zăvorăsc în cameră; și mă afund în pat, și mă ascund sub cearșaf; și, ghemuit, chircit ca un bulgăre, închid ochii disperat și rămân așa o vreme nesfârșită cu acest gând: că lumânarea mi-a rămas aprinsă pe noptieră și că ar trebui, totuși, s-o sting. Și nu îndrăznesc.
Nu că-i cumplit să fii așa?
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
La Main (Mâna), 1883
- Toate animalele sunt de temut.
...
- Oh, nu, cel mai rău e omul.
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
La Tombe (Mormântul), 1884
Când te macină o idee o zi întreagă, te apucă nebunia de-a binelea. Gândiți-vă! O ființă ți-era alături, o ființă pe care o adorai, o ființă unică, întrucât pe tot cuprinsul pământului nu mai există o a doua care să-i semene. Această ființă ți s-a dăruit, zămislind împreună cu tine această contopire misterioasă ce-o numim Iubire. Ochiul ei ți se pare mai întins ca spațiul, mai încântător ca lumea, ochiul ei luminos în care surâde tandrețea. Această ființă te iubește. Când îți vorbește, vocea ei te inundă de fericire.
Și dintr-o dată dispare! Gândiți-vă! Nu dispare numai pentru tine, ci pentru totdeauna. A murit. Înțelegeți acest cuvânt? Niciodată, niciodată, niciodată, nicăieri, această ființă nu va mai exista. Niciodată acest ochi nu va mai privi ceva; niciodată această voce, niciodată o voce asemănătoare, dinte toate vocile omenești, nu va mai rosti la fel vreunul din cuvintele pe care le rostea vocea ei.
Niciodată vreun alt chip nu se va mai naște aidoma-i. Niciodată, niciodată! Se păstrează forma statuilor; se conservă amprente cu care se refac obiecte cu aceleași contururi și aceleași culori. Dar acest corp și acest chip niciodată nu se vor mai ivi pe pământ. Și totuși se vor naște mii de ființe, milioane, miliarde, ba chiar mai multe și, printre toate femeile de mâine, niciodată aceea nu se va regăsi. E oare cu putință? Înnebunești la gândul ăsta.
A existat douăzeci de ani, nu mai mult, a dispărut pe veci, pe veci, pe veci!
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
La Petite Roque (Micuța Roque), 1885
Veni și toamna, frunzele căzură. Cădeau zi și noapte, coborau răsucindu-se, ușoare și rotunde, în josul copacilor înalți; începea să se vadă cerul printre crengi. Uneori, când mai trecea câte-o pală de vânt pe deasupra culmilor, ploaia lor domoală și continuă se-ntețea brusc, devenea o răpăială ușor zgomotoasă, care acoperea mușchiul cu un covor gros, galben, scrâșnind un pic sub pași. Și murmurul aproape nedeslușit, murmurul plutitor, necontenit, blând și trist al acestei căderi, semăna cu un bocet, iar aceste frunze căzând întruna aduceau cu niște lacrimi, lacrimi grele, vărsate de copacii înalți și triști, care plângeau zi și noapte sfârșitul anului, sfârșitul adierii calde și al soarelui luminos, și, probabil, plângeau și crima pe care o văzuseră comițându-se la umbra lor, copila violată și ucisă la picioarele lor. Plângeau în liniștea pădurii pustii și golașe, a pădurii părăsite și temute, pe unde trebuie că hoinărea, de unul singur, sufletul, plăpândul suflet al micuței moarte.
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
L'Homme De Mars (Omul De Pe Marte), 1887
- Nu, domnule, nu sunt nebun, dar am acel aer de nebun, comun oamenilor care au cugetat ceva mai mult decât alții și au depășit cu puțin, cu-atât de puțin, barierele gândirii medii. Gândiți-vă, domnule, că nimeni nu cugetă la nimic pe lumea asta. Fiecare se ocupă de afacerile sale, de averea sa, de plăcerile sale, de viața sa, în sfârșit, de flecuștețe amuzante precum teatrul, pictura, muzica sau politica, cea mai mare dintre neghiobii, sau de probleme industriale. Dar cine gândește? Păi, cine? Nimeni!
- ... Trebuie să fii un prostănac, un cretin, un idiot, o brută ca să presupui că miliarde de universuri strălucesc și se învârt doar ca să amuze și să uimească omul, această insectă imbecilă, să nu înțelegi că Pământul nu e decât un praf invizibil în praful lumilor, că întregul nostru sistem nu înseamnă decât niște molecule de viață siderală ce vor muri în scurtă vreme. Priviți Calea Lactee, acest fluviu de stele, și imaginați-vă că nu-i nimic altceva decât o pată pe întinderea care este nesfârșită. Gândiți-vă la asta numai zece minute și veți înțelege de ce nu știm nimic, nu ghicim nimic, nu înțelegem nimic. Nu cunoaștem decât un punct, nu știm nimic dincolo sau dincoace de el, nimic din nici o parte, deși credem și facem afirmații.
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
L'Endormeuse (Adormitoarea), 1889
Of! sărmanii oameni, sărmanii oameni, sărmanii oameni, cum le-am mai simțit spaimele, cum am murit de moartea lor! Am trecut prin toate deznădejdile lor, am îndurat, într-un singur ceas, toate chinurile lor. Am cunoscut toate amărăciunile care i-au adus acolo; căci eu simt, ca nimeni altul, infamia înșelătoare a vieții.
Cât de bine i-am înțeles pe cei care, slabi, hărțuiți de ghinion, după ce și-au pierdut ființele iubite, treziți din visul unei recompense târzii, din iluzia unei alte existențe, în care Dumnezeu ar fi, în sfârșit, drept, după ce s-a arătat crud, și dezamăgiți de mirajul fericirii, s-au săturat și vor să încheie această dramă necontenită sau această comedie rușinoasă.
Sinuciderea! este însăși forța celor vlăguiți, este nădejdea celor ce nu mai speră, este sublimul curaj al învinșilor! Da, există cel puțin o poartă în viața asta, putem oricând să o deschidem și să trecem dincolo de ea. Natura a arătat un gest de milă; nu ne-a întemnițat. Îi mulțumesc în numele disperaților!
Cât despre cei dezamăgiți, să meargă înainte, cu sufletul liber și inima liniștită. N-au a se teme de nimic, întrucât pot să plece; întrucât în spatele lor se află mereu această poartă pe care nici măcar zeii visați nu pot s-o închidă.
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
La Peur (Frica), 1882
- ... Frica ... este ceva înspăimântător, o senzație atroce, precum descompunerea sufletului, un spasm cumplit al minții și al inimii, și numai că îți amintești de el și te trec fiori de o neliniște extraordinară. Dar toate astea nu se petrec, atunci când ești curajos, în fața nici unei forme cunoscute de primejdie: se petrec în anumite împrejurări misterioase, în fața unor riscuri nelămurite. Adevărata frică este ceva ca o reminiscență a terorilor fantastice de altădată.
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
La Peur (Frica), 1884
Dar cine poate face diferența între înțelepți și nebuni, în această viață în care rațiunea ar trebui adesea să se numească prostie, iar nebunia, genialitate?
Cât de tulburător trebuie că a fost odinioară pământul, pe când era atât de misterios!
Nu ne temem cu-adevărat decât de ceea ce nu înțelegem.
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
La Morte (Moarta), 1887
... De ce iubim? E ciudat să nu mai ai ochi decât pentru o singură ființă în întreaga lume, să nu mai în minte decât un singur gând, în inimă o singură dorință și pe buze un singur nume: un nume care-ți urcă necontenit, care-ți urcă precum apa de izvor, din adâncurile sufletului, care-ți urcă pe buze și pe care îl rostești, îl rostești întruna, îl șoptești fără încetare, pretutindeni, aidoma unei rugăciuni.
... începui să cutreier prin acest oraș al celor dispăruți. Mergeam, mergeam întruna. Ce mic e orașul ăsta în comparație cu celălalt, în care se trăiește! Și, totuși, cei morți sunt mai numeroși decât cei în viață. Avem nevoie de atâtea case înalte, de străzi, de atâta spațiu, doar pentru cele patru generații care privesc ziua în același timp, beau apa izvoarelor, vinul din podgorii și mănâncă pâinea holdelor.
Și pentru toate generațiile de morți, pentru toată pleiada omenirii coborâte până la noi, aproape nimic, un câmp, aproape nimic! Pământul îi ia înapoi, uitarea îi șterge. Adio!
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
Qui Sait (Cine Știe?), 1890
Suntem două specii pe pământ. Cei care au nevoie de ceilalți, pe care ceilalți îi distrează, îi subjugă, îi relaxează, și pe care singurătatea îi istovește, îi vlăguiește, îi nimicește, precum escaladarea unui ghețar teribil sau traversarea unui deșert; și-aceia pe care ceilalți, din contră, îi obosesc, îi jenează, îi spetesc, în vreme ce izolarea îi liniștește, îi învăluie în odihnă, purtați de independența și fantezia gândirii lor.
...
Unii sunt înzestrați să trăiască în afară, alții să trăiască înăuntru.
(Nuvele Fantastice, Maupassant, Editura Prietenii Cărții, 2002)
.....
Nuvelele lui Maupassant în ordine cronologică și alfabetică.
0 comments:
Trimiteți un comentariu